środa, 26 lipca 2017

"Doskonała" Cecelia Ahern - Recenzja

Niedaleka przyszłość jest przerażająca. Ludzkość pragnie być doskonała. Każdy, kto odbiega od tej wizji zostaje naznaczony piętnem, by wszyscy mogli zobaczyć jego skażony charakter. Prawda jest jednak inna, ponieważ kara jest nieadekwatna do popełnionych czynów, a często zostają ukarani niewinni ludzie. Represję, szykanowanie oraz jawna dyskryminacja naznaczonych jest na porządku dziennym. „Doskonała” to porywająca kontynuacja „Skazy”! Celestine ma coś, co może odmienić ten świat, lecz jest ścigana i może liczyć tylko na Carricka. Dajcie się porwać tej książce i poznajcie siłę miłości, lojalności i człowieczeństwa, które nie jest wcale tak oczywiste jak nam się wydaję.

Celestine to przesympatyczna dziewczyna, niezwykle prawdziwa i potrafiąca zaskarbić sympatię otoczenia. Z jednej strony nieśmiała i niezdecydowana, a z drugiej odważna. W pierwszej części było to bardzo widoczne, jednak cała sytuacja związana z aresztowaniem bohaterki jest szokująca i prawdziwa do bólu. Nie wierze w bohaterki, które od pierwszej strony są herosami, to sytuacja je kształtuje i zmienia charaktery. Tak jest w tym przypadku i jest to pięknie pokazane.

Ponieważ wątek miłosny jest, co niezmiernie mnie cieszy, to nie on dominuje. Głównie skupiamy się na sprawie naznaczonych, jednak Carrick to osoba ciekawa i pociągająca. Owszem, popełnia błędy, jednak każdy to robi, a on ma szczytne ideały i wile mogę mu wybaczyć. Jeden z moich ulubionych męskich bohaterów.

Pierwsza część była wprowadzeniem, a ten tom od pierwszej strony zaskakuję tempem akcji. Bohaterowie mają wiele do zrobienia i gnają na złamanie karku pod presją pościgu i niebezpieczeństwem, które nieustannie nad nimi wisi. To, że wiele się dzieje w tej powieści, to za mało powiedziane. Nieoczekiwane zwroty akcji, liczne intrygi i miłosne uniesienia przyprawiają o zawroty głowy. Autorka jest cenioną powieściopisarką lubującą się w obyczajówkach, a jej umiejętność operowania emocjami jest tu widoczna. Duży nacisk kładzie na rodzinę i relację między Celestine a Carrickiiem, co wypadło naprawdę dobrze. Dziewczyna nigdy nie miała doskonałego kontaktu z rodziną i wszystkie sprzeczki, czy też próby nawiązania porozumienia są niezwykle absorbujące.  

Fabuła jest sztampowa i niczym mnie szczególne nie zaskoczyła, może tylko mały niuansik na zakończenie wzbudził mój szczególny podziw. Zarówno świat przedstawiony oraz rozwój wypadków toczy się utartym szlakiem. Ogromna ilość zbiegów okoliczności również nie jest problematyczna. Wymieniam tę minusy, ponieważ rzucają się w oczy, jednak dla tej książki, która jest lepsza do pierwszego tomu, zarwałam noc. Zrobiłam to z prawdziwą rozkoszą, bo pokochałam bohaterów, a uczucia między Celestiną a Carrckiem mocno mnie fascynowały. Autorka nie robiła zbędnych zawirowań i głupich nieporozumień względem tej pary. Skupiła się na ważniejszych rzeczach, a uczucia łączące tę dwójkę rozwijały się na moich oczach.


„Doskonała” to cudowna kontynuacja, co prawda niepozbawiona wad, lecz całość w odbiorze jest tak przyjemna, że można wiele wybaczyć autorce. Chaotyczny finał, który rozgrywa się w zawrotnym tempie w pełni mnie nie usatysfakcjonowała, bo choć historia wygląda na zakończoną, to ja mam ochotę na więcej!  Powieść, która zapowiadała się obiecująco, przerodziła się w bardzo dobrą książkę, którą polecam z czystym sumieniem. 7/10!!! Autorka powinna pisać więcej książek dla młodzieży, bo ta odsłona jej twórczości całkowici zdobyła moje serce! 

Dziękuję! 

1 komentarz:

  1. Lubię ksiązki Ahern, więc i ,,Skazaną" i ,,Doskonałą" mam w planach! :)

    OdpowiedzUsuń