poniedziałek, 2 maja 2016

"Piąta fala" Rick Yancey - recenzja



„Piata Fala” to historia zagłady ludzkości. Na ziemię przybywają kosmici. Tajemniczy statek wisi nad ziemią i nie można nawiązać z nim jakiegokolwiek kontaktu. Wiadomo tylko jedno, to oni zsyłają na ziemian śmiercionośne fale, które uśmiercają niemal wszystkich ludzi. Kiedy pozostaję niespełna trzy procent ludzkości, obcy postanawiają podstępem dokonać ostatecznej eksterminacji. W ten sposób malutki brat Cassie trafia do obozu. Dziewczyna postanawia zrobić wszystko by go ocalić, a kiedy na swojej drodze spotyka Evana Walkera zaczyna wierzyć w sukces swojej misji, tylko czy jej zaufanie nie okaże się zgubne? 


Fabuła jest pomysłowa i przemyślany. Koncepcja inwazji obcych niezwykle mi się spodobała i kiedy zaczęłam czytać, ogromnie się ucieszyłam, że Rick Yancey nie zmarnował potencjału tej historii, a wręcz przeciwnie, bo wykorzystał go niemal genialnie. 


Narracja jest prowadzona z perspektywy trójki bohaterów, jednak dwójka z nich odgrywa główne role. Po pierwsze, mamy Cassie, która straciła wszystkich prócz brata i walczy o jego ocalenie. Wprowadza nas w tę historie i nakreśla wszystkie falę, które dotknęły Ziemię. Przyznaję, że uwielbiałam rozdziały opowiedziane przez nią, a w momencie jej spotkania z Evanem moja sympatia i zainteresowanie osiągnęło szczyt. Drugim bardzo ważnym bohaterem jest Zombie. Chłopak szkoli się na żołnierza i ujawnia nam mroczne sekrety wojskowej dyscypliny. Trzeci narrator, który do głosu dochodzi raz, lecz za to spektakularnie, nich pozostanie tajemnicą. 


Zastosowanie podzielonej narracji ma swoje plusy, ponieważ bohaterowie częstują czytelnika najlepszymi momentami ich podróży lub przeżyć. Nie znajdziecie w tej książce nudnych momentów. Cała jest naszpikowana walką i okrucieństwem, a starcia o przetrwanie niezwykle wciągają. Wielki plus dla autora, który nie przebierał w słowach i często w brutalny sposób opisywał przeżycia bohaterów. Śmierć, z którą bohaterowie nieustannie się spotykają nadaję powieści mroczny klimat, wręcz ma się poczucie beznadziejności. Ludzie potrafią być wytrwali i to widać. Żądza przetrwania jest godna podziwu. Książę może czytać każdy, bez względu na wiek. Bohaterami są nastolatkami, lecz świat ogarnięty zagładą sprawił, że tej młodości nie widać w ich zachowaniu. 


W ostatnim tygodniu byłam bardzo zabiegana i nie miałam tyle czasu na czytanie, więc książkę czytałam dość długo. Po raz pierwszy jestem zadowolona z tego powodu. Dzięki temu mam wrażenie, że lepiej poznałam bohaterów, mocnej wsiąkłam w tę historię, a emocję buzujące w postaciach stały się również moimi.


„Piąta Fala” jest fascynującą i przerażającą powieścią, która opowiada o zagładzie ludzkości. Pomimo, że to kosmici są najeźdźcami, to ta wizja jest niezwykle realna i dzięki temu jeszcze bardziej pochłaniająca. Polecam 5+/6 


Dziękuję !!!



Książka dostępna TU! 

9 komentarzy:

  1. Nie czytałam, ale zdążyłam za to obejrzeć film :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. film super. bardzo mi się podoba, ale książka lepsza :)

      Usuń
  2. Jeszcze nie miałam okazji przeczytać, ale po tej recenzji bardzo mam na to ochotę

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam książki, nie oglądałam filmu ale mam obydwie te rzeczy w planach :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam dwa tomy na półce, jeden czytałam ze 3 lata temu i muszę go sobie przypomnieć :) Czasami lepiej książkę czytać dłużej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam książkę i mnie zachwyciła. Wprost nie mogę się doczekać 3. tomu! Film mnie trochę niestety nudził... :(
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)
    nie-poczytalna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń